Hur ska man förklara - kinesiska högtider?
Kinesisk månkalender :
Kinesisk månkalender är en
sammanställning av matematiska komplikationer och symboliska traditioner. Den
baseras på en invecklad tideräkning som grundades 2700 f.Kr. Tolv olika slags
djur är knutna till kalendern. De tolv djuren är: råtta, oxe, tiger, hare,
drake, orm, häst, bock, apa, tupp, hund och vildsvin. Det finns också fem
symboliska element som är relaterade till kalendern: trä, eld, jord, metall och
vatten.
Under Handynastin 206 f.Kr. ändrades
systemet till en sextioårsperiod. Varje år är en kombination av ett av de tolv
djuren och ett av de fem elementen. Därför har varje år namn efter ett av de
tolv djuren.
Det kinesiska året har tolv månader och
månaderna har antingen 29 eller 30 dagar. Skillnaden mellan det kinesiska
månåret och vårt solår blir bara större och större för varje år, och för att
jämna ut skillnaden lägger man till en extra månad var trettionde månad.
Januari - februari - Kinesiska
nyåret:
Det kinesiska nyåret är den längsta och
den viktigaste högtiden i Kina.
Kinesiska nyårsdagen infaller alltid på
den första nymånen efter det att solen lämnat Stenbockens tecken och kommit in
Vattumannens. Enklare uttryckt äger detta rum någonstans mellan den 2 l:a
januari och 19:e februari.
Man förbereder sig
inför festen genom att köpa nya kläder, och en vecka före nyåret påbörjar man
en storstädning till köksgudinnans ära och hela huset dekoreras med blommor och
alla skulder betalas av. Högtiden börjar med privata firanden och slutar med
stor fest. Många av aktiviteterna domineras av symboler från Taoismen, särskilt
Yin och Yang. Dessa är de balanserade motsatserna i världen, manligt och
kvinnligt. De positiva och negativa grunderna, liv och död, vårens
pånyttfödelse och vinterns slumrande.
Efter nyårsmaten, som består av fisk,
räkor, ris, grönsaker och nudlar, brukar man vänta under levande ljus med harmoni
och tålamod tills klockan blir 24 och nyåret börjar. Detta kallas för
”Shou-sui” som betyder att se nyåret stjälas bort.
Festen börjar traditionellt med
fyrverkerier och smällare, vilket anses kunna skrämma bort de onda andarna.
Under de två veckorna som festen pågår, dekoreras städer och byar med färgglada
lyktor och blommor, och färggranna fanor pryds med nyårshälsningar.
Bland de mest spektakulära händelserna
under nyårsfirandet är drak- och lejondansen. Den framförs i procession med
ljud av gonggong och trumma genom gatorna. Dansarna får pengar, frukter och
grönsaker som hängs fram i affärer och tillönskas därmed tur och lycka.
Första dagen på det nya året brukar barn
få röda kuvert ”Ya-sui ch’ien” som innehåller pengar, lyckoordspräk och en kvist
av en vintergrön växt. Barnen återgäldar detta med vackra ord skrivna på rött
papper. Det är viktigt att de första tankarna på det nya året är goda tankar.
Det skapar förutsättningar för att vara en god människa under resten av året.
Nyårsfesten slutar med ”lyktfestivalen”,
som symboliserar ljusets återkomst och längtan efter våren.
Kinesiska nyåret firas även i Hongkong,
Korea, Mauritius, Singapore, Taiwan, Vietnam och Tibet.
Det kinesiska nyårsfirandet slutar med
lyktfestivalen, på den femtonde dagen i den första månaden på månåret. Folk i
det forna Kina trodde att de himmelska själarna flög omkring på årets första
fullmåne, och de tände en eld eller fackla för att kunna se dem eller visa dem
vägen till hemmet. Sedan förvandlades denna ritual till lyktfestivalen och
firas i tempel och parker med färgstarka lyktor.
Av tradition brukade föräldrarna göra
lyktor av dekorerat papper till sina barn, och dessa tog lyktorna med sig den
första dagen i skolan. På detta sätt önskade man barnen en lysande framtid.
Numera brukar barn ta med sig de vackra papperslyktorna på kvällen, då man
tågar på gatorna. ”Lejondansen” som ursprungligen dansades för att dyrka
regnet, och ”drakdansen” som användes för att stoppa spridningen av epidemier,
räknas som höjdpunkter under högtiden. Folkdans, akrobatiska uppträdanden och
ceremoniella tempelprocessioner är också en del av ritualen.
Lyktfestivalen varar i tre dagar och
lockar många turister, därför kallar man också festivalen för ”Turistfestivalen”.
April - Ch’ing Ming
(Gravstädningsfestival) :
Ordet ”Ch’ing Ming” betyder ”ren och
klar” och refererar här till vädret under den tid, då kineser besöker sina
familjegravar.
Man börjar högtiden med att sopa rent,
damma av och rensa bort ogräset kring gravarna och måla om inskrifter. Rökelse
och röda ljus tänds. Ris, vin, te och massor av andra maträtter läggs fram .
Offerpresenter i form av låtsaspengar och papperskläder bränns upp. Hela
gruppen faller på knä för att visa respekt för de döda, och även små barn bugar
sig, för att med sina små hopknäppta händer dyrka sina förfaders själar med en
mycket fin och harmonisk rörelse.
På Ch’ing Ming dagen bör alla kinesiska
barn och kvinnor bära en videkrans och folk tror, att om de inte gör detta,
kommer de att reinkameras som hundar. Ett annat namn för festivalen var
tidigare ”kallmatsdagen”. Det innebar att på denna dag skulle man äta kall mat,
och att laga mat ansågs som tabu. Den seden tar man inte så allvarligt på
nuförtiden.
Dagen slutar som en familj epicknick,
där de levande delar samvaron med de döda. Innan man lämnar graven, lägger man
sina offergåvor gjorda i papper under en sten ovanpå graven, och med detta
menar man att graven kommer att vaktas till nästa
år.
Festivalen firas även
i Hongkong, Korea och Taiwan.
April - maj - Matsus (Havsgudinnans)
födelsedag :
Kineser, särskilt de som bor i
fiskesamhällen i Kina, Hongkong och Taiwan, firar Matsu, havsgudinnas
födelsedag.
Enligt legenderna föddes Matsu 960 e.Kr.
I en dröm kunde den unga Matsu förutse att hennes bröder var i fara, och på så
sätt rädda dem från att drunkna. När hon blev 28 år gammal for hon till himlen.
Också efter sin död fortsatte hon att bidra till mirakel och hon blev
havsgudinna, himlens kejsarinna och fiskarnas skyddshelgon.
Den här dagen dekoreras hennes tempel,
som ligger precis vid havet, med färgat papper och blommor. Besökare och
pilgrimer paraderar mot templet och bär hennes avbild och ber för bättre väder
och fiske. På natten tågar man med upplysta flottar på gatorna och samtidigt
avfyras ett stort fyrverkeri.
Maj - juni - Duan Yang
(Drakbåtsfestivalen):
Denna dag är en olycksdag i kinesiska
kulturen. Försiktighetsåtgärder måste vidtas mot fem giftiga djur och insekter.
Dessa är skorpion, tusenfoting, ödla, spindel och huggorm. Drakbåtsfestivalen
firas också till minnet av poeten ”Chu Yuan” som dränkte sig 279 f.Kr.
Den femte kinesiska månaden är en ”ond
månad” och detta betonas med ett flertal seder som äger runt kring festivalen.
Detta är en årstid då det varma och fuktiga vädret underlättar tillväxten av
skadliga insekter och djur samt underlättar och ökar spridningen av smittsamma
sjukdomar.
För att driva bort
onda andar och sjukdomar brukar man, både inomhus och utomhus, klistra upp
remsor av gult papper med tryckta gudinnor i djur-skepnader. Man lägger vikt
vid hygienen och hänger upp aromatiska kvistar ovanpå dörrar och fäster fina
broderade och skyddande amuletter som innehåller kryddor och medicin på barnens
kläder. På många ställen klipper äldre kvinnor ut bilder av de fem insekterna
och djuren i rött papper och lägger dem tillsammans med en tiger av papper i en
kalebass, för att de giftiga och vilda djuren skall hållas fängslade och inte
komma människan till skada.
När
festivaldagen kommer brukar folk gå till älvar eller sjöar i närheten med fina
festkläder på sig. De hyr en båt och ror runt i vattnet och sjunger folksånger.
De äter och dricker te i båten medan de väntar på att den stora tävlingen ska
börja. Vid tävlingens start kommer en parad av drakbåtar som skiljer sig
markant från de vanliga båtarna. En drakbåt är en ca 30 meter lång båt som
samtidigt är så smal, att två personer knappt kan sitta sida vid sida i den.
Många båtar från olika samhällen och byar deltar i tävlingen, och det är mycket
prestige- fullt att vinna.
På kvällen efter festen kommer en annan höjdpunkt på festivalen, nämligen en parad
av båtar som är belysta med färgglada lyktor.
En annan del
i festen är då man kastar ”Zong Zi”, d.v.s. risbollar med olika fyllningar som
är insvepta i bambublad, i vattnet. Detta gör man för att fiskarna i vattnet
skall äta på någonting annat än den döda heroiska poeten som ligger i vattnet.
Denna dag firas även i Hongkong, Taiwan och Vietnam.
Augusti - September - Månfestivalen :
Månfestival,
eller Midhöstfestivalen, firas den femtonde dagen i den åttonde månaden, enligt
den kinesiska kalendern. På denna dag, som lär ha den största och klaraste
månen på året, hyllar man ”Thai - im niu niu”, mångudinnan.
Legenden om
månfestivalen berättar att ”Hou Yih”, en mycket skicklig arkitekt, bygger ett
palats av jade för gudinnan av västra himlen. Som belöning får han ett piller
med elixir av odödlighet, och han vamas för att ta pillret innan han uppfyllt
ett särskilt krav, nämligen att fasta och be under tolv månader. Han gömmer
pillret någonstans i huset och börjar att förbereda sig för fasta och bön.
Olyckligtvis blir han plötsligt kallad till ett akut uppdrag. Under hans
frånvaro dras hans vackra och nyfikna fru ”Chang E” till pillret av dess
härliga doft. Hon kan inte motstå viljan att svälja pillret. Som straff blir
hon förvisad till månen, och enligt traditionen, reflekteras hennes skönhet
starkast från månen på månfestivaldagen.
Högtiden är
en allmän helgdag som hela familjen firar tillsammans. Enligt traditionen
räknas denna dag som en kvinnodag då oumbärligheten av kvinnornas roll i livet
betonas och man framhäver ”Yin” som en symbol för kvinnor. I varje familj dukar
man upp ett särskilt bord mot månen med tallrikar fyllda av ris, vin, runda
frukter (runda som fullmånen) såsom äpplen, apelsiner, persikor och
granatäpplen, och naturligtvis månkaka som är en rund kaka bakad på röda bönor,
äggula och frukter.
Lejondansen
är också mycket populär och dansas denna dag mest av barnen. Folk brukar tåga
till bergen med färgglada lyktor i händerna för att se när månen går upp.
Festivalen firas även i Hongkong, Korea,
Taiwan och Vietnam.
September - oktober - ”Chong Yang”
(dubbel nionde) Bergsklättrings- och drakflygningsfestival:
På den
nionde dagen i den nionde månaden i den kinesiska kalendern, firar man
bergsklättringsfestivalen till minne av en familj som blev tillsagda att de
skulle undkomma en katastrof, om de tog sin tillflykt upp i bergen.
I den södra delen av Kina är detta också
den dag på hösten då man besöker sina släktingars gravar.
Man tror
att den dubbelt nionde dagen är en olycksdag och att familjen måste göra en
picknick på bergssidan, för att lämna oturen bakom sig.
Drakflygning,
som är en mycket populär sport i Kina, har sin höjdpunkt den här dagen. Privata
klubbar och kommunala föreningar anordnar drakflygnings- tävlingar på kullar
och berg i utkanten av städerna. Före tävlingen samlas en stor folkmängd på
platsen. En del av tävlingen går ut på att få ner medtävlarens drake.
Om dagen är
vacker fylls himlen av drakar i alla färger och i former av fjärilar, drakar,
grodor och tusenfotingar, som dansar med vindens musik. Kineser uppskattar
musik och sång mycket och hela festen ackompanjeras av en speciell harpa som
kallas för ”Yao Chin”. Liksom för många andra kinesiska seder finns det också
här en legend som hör till festen. Det sägs att då den förste konungen i
Hondynastin regerade, fick en general som hade förlorat ett slag och blivit
omringad av fiender skrämma dem med hjälp av olika slags flygande drakar och
harpans musik.
Till maträtter som äts på festdagen hör
en sorts ånglagade risbollar med olika fyllningar som kallas för ”Tengo - Kao”.
Av tradition dricker man också en sorts varmt vin (ungefär som glögg ) och äter
kräftor och krabbor (som på kräftskiva).
Oktober- november - ”Dong Zhi”
(vinterkläder för de döda) :
Den här dagen är den tredje gången på
året då kineser besöker sina förfäders gravar. Högtiden går ut på att skänka
vinterkläder till sina närmaste döda. Kläderna är kopior på vinterkläder och
gjorda av papper. Man paketerar kläderna mycket noggrant och skriver
mottagarens namn på paketet. En del sänder också med låtsaspengar i papper. De
noggranna ättlingarna gör i ordning ett dokument där varje ”klädesplagg” och
varje present nämns. Dokumentet undertecknas av avsändare och vittnen. På så
sätt försäkrar man sig om att kläderna kommer fram och att ingen
missuppfattning uppstår mellan de levande och de döda. Presenterna visas upp
hemma och förfäderna blir bjudna att ta emot kläderna. Den riktiga
”överlämningen” äger rum senare, då man bränner paketen på en öppen yta nära
graven.
December - januari - Köksguden
besöker himlen :
En gång om året besöker köksguden himlen
och rapporterar om familjens uppförande under året. Han talar om ifall det
överblivna riset har slängts bort, eller om onödiga summor har spenderats på
mat under året.
På den 23 :e eller 24 :e dagen i den
tolfte månaden i den kinesiska kalendern ställs det offergåvor och inskrifter
framför köksgudens avbild där han uppmanas att tala väl om familjen och att han
skall bringa tur med sig från himlen.
Offcrritualen ska
helst genomföras av män, kvinnorna har här en underordnad roll. På offerbordet finns det klibbigt godis och snask som görs av malt,
socker och rismjöl, och med detta vill man mildra gudens rapporter till himlen.
I vissa delar av Kina stryker man honung på hans läppar så att han bara ska
säga söta och goda saker om familjen, eller så fuktar man hans läppar med
risvin för att få honom att glömma att berätta om otrevliga händelser.
På festkvällen tar man ut avbilden till gården. Mat, vin
och te ställs framför honom och rökelse tänds. Fadern i familjen ber för alla
medlemmar i huset. En urklippt pappershäst bränns så att guden kan rida till
himlen och papperspengar bränns för hans utgifter under resan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar