Hur ska man förklara - persiska högtider?
I det forna Persien hade man två årstider. Den varma årstiden varade sju månader
och den kalla varade fem månader. I början av varje årstid anordnade man en
fest. Festen i början av den varma årstiden dvs vid vårdagjämningen kallades
Naw Ruz. Denna dag tog man ut djuren på bete. Vid festen i början av den kalla
årstiden (Mehregan), solgudinnans fest, tog man in flocken. Dessa två fester
var de viktigaste högtiderna för iranierna. Nu firar man inte längre solgudinnas
fest, men Naw Ruz är fortfarande den första festen.
I äldre tider brukade man 25 dagar före
Naw Ruz göra tolv stolpar av lera och odla tolv olika sädesslag och frön som
vete, kom, havre, hirs, majs, ris, ärter, bönor och sesam. Det som växte bäst
trodde man skulle ge den bästa skörden under året.
Nu brukar man fira Naw Ruz lite
annorlunda. Dagen före Naw Ruz (nyårsafton) tar man fram de saker som hör till
den s.k. “nyårsdukningen“. Man brukar duka fram på ett bord eller breda ut en
duk på de mjuka persiska mattorna på golvet. Det här bordet heter “Haftsin“ på
persiska och betyder “de sju saker som börjar på S“.
Det som måste finnas på bordet är följande:
Det som måste finnas på bordet är följande:
* Senjed: en sorts söta frukter som smakar ungefär som dadlar och
växer i öknen under svåra omständigheter. Frukten symboliserar
tålamod.
* Somaq: det är en sur krydda och med den önskar man maten en god
smak i framtiden.
* Sabzeh: som är en bricka med groddar av vetekorn, linser eller
liknande.
Med detta önskar man att det ska bli ett år med bra skörd.
*Sib: som är ett
rött äpple och symboliserar glädje.
* Sonbol: hyacinter som symboliserar skönhet
* Sekkeh: guldmynt (det går bra med andra pengar också) och detta
symboliserar kampen mot fattigdom.
* Serkeh: vinäger som symboliserar rörelse i livet.
Dessutom ska det finnas:
* En spegel: som
symboliserar renheten.
* Målade ägs.
* Koranen(fasl
somliga har i stället poeten Hafiz dikter).
* Kakor och
nötter.
* En skål med en
guldfisk i.
Vid denna fest brukar man samlas hos den äldste i familjen och äta Naw Ruz’ speciella mat som består av fisk (för det mesta sik) med ris som har blandats med dill, persilja, gräslök och färsk vitlök så att riset blir grönt.
När det är
dags för det nya året, brukar alla i familjen sitta runt “Haftsin- bor- det“.
Någon läser ur Koranen eller en dikt ur Hafiz diktsamling. Det sägs att i samma
ögonblick som det nya året börjar, kommer den lilla guldfisken i skålen att
sluta simma och bli blickstill för ett ögonblick!
När det blir nyår önskar alla varandra
gott nytt år. Man går till den äldste och kysser honom eller henne. Sedan ger
man presenter eller en ny sedel till de yngre.
Det är en
sed hos iranier att man ska besöka alla släktingar och vänner vid nyåret. Under
de första fem dagarna av nyårsfesten brukar de äldre i släkten stanna hemma och
de yngre besöker dessa. Sedan besöker de äldre de yngre. Nyåret är den tid på
året då man träffar även dem, som man inte hinner träffa under resten av året.
Trettondag
nyår, (Sizdah-bedar på persiska som betyder trettondagsutflykt) infaller alltid
i början av april och är en stor helig dag. Man kallar också denna dag en
olycksdag. För att undvika olyckor eller otur gör man en utflykt för att mota
bort oturen. Man äter speciell mat för den här utflykten t.ex. ris med bondbönor
som smaksätts med dill. Riset serveras med kyckling eller lammkött.
Unga
flickor brukar knyta grässtrån denna dag för att skåda sina kommande fästmän.
De brukar sjunga den här ramsan: “Nästa år på trettondagen är vi gifta, bär vi
en sjal och håller ett barn i famnen.“
21 december - Jälda (vintersolståndet):
21 december - Jälda (vintersolståndet):
Jälda betyder födelse eller födelsetid,
som här refererar till “födelse av ljuset“. Det är sista höstnatten och första
vinternatten. Det är årets längsta natt och sista natten i den nionde månaden i
den iranska kalendern “Azar“.
Iranier brukar äta frukter, rostade
biandnötter och spå på Hafiz (en iransk poet) diktsamling. Några dagar före
festen brukar frukthandlama lägga fram vattenmeloner, honungsmeloner och
granatäpplen, för det är frukter som man av tradition äter under denna natt.
Det är också brukligt att en nyförlovad man ger en stor vattenmelon eller
honungsmelon och smycken av guld i present till sin fästmö den här natten.
Varje år firar man i Iran den sista
onsdagen före vårdagjämningen. Man brukar kalla festen Chahar Shanbeh Suri som betyder onsdags/esten eller eldfesten.
Denna tradition kommer från den tid då Zoroastrism var rådande religion i Iran, före
islam (mer än 2500 år tillbaka). På den tiden firade man eldfesten till de goda
andarnas ära. Man tände brasor på hustak och på så sätt trodde man sig kunna
visa de goda andarna vägen till deras hem. Samtidigt ville man skrämma bort de
onda andarna och bränna bort sjukdomar.
För zoroastrier var elden Guds bästa
gåva till människan. Man brukade bevaka och bevara en helig eld som alltid
hölls vid liv av prästerna i templen.
Nuförtiden firar man eldfesten lite
annorlunda. På eldfestens afton anordnar man sju eldar. Man hoppar över eldarna
och talar till flammorna. Denna ritual tror man skall rena själen, bota
sjukdomar och göra livet ljust. När man hoppar säger man till elden:
Din
värme är för mig Må du uppfriska mig. “
Efter dessa ceremonier har man
fyrverkerier och barnen gör ungefär som svenska barn gör vid påsk. De döljer
sina ansikten med en sjal, tar en skål och en sked och bankar på skålen utanför
sina grannar. De får då kanske t.ex. kakor, nötter eller godis i sina skålar
precis som svenska barn får godsaker i sina kaffepannor vid påsk.
Unga flickor brukar gömma sig i mörkret
och spå sin framtid från förbipasserandes samtal. Lyckligtvis spår man nära
nyårsfesten och våren när folk för det mesta pratar om glädje och roliga saker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar